Vad betyder konverteringsgrad inom e-handel?

Konverteringsgrad (conversion rate) är ett sätt att mäta antalet besökare som genomför en viss handling kopplat till ditt erbjudande inom en tidsram. Genom att mäta konverteringsgrader kan får du ett sammanfattat mått på hur pass effektiv din försäljning är. 

Om du har 1000 besök på din webbplats en dag och 18 personer genomför ett köp så är konverteringsgraden 1,8%.

Är det bra eller dåligt?

Det är en fråga som i princip är omöjlig att svara på utan att analysera beteende på din webbplats. Kanske kunden har svårt att hitta relevant information om produkten du säljer eller ligger stoppklossen i att kassan är för krånglig att ta sig igenom eller känns den inte tillräckligt säker?

Konverteringsgraden kan variera mycket beroende på hur dina besökare hittade dig. Var det genom en annons? En Google-sökning eller kanske ett direktbesök? Det viktiga när man optimerar utifrån konverteringsgrad är att segmentera besökare och se hur det använder webbplatsen. Kan man upptäcka avvikande statistik för ett visst segment kan man även ta fram en lösning och se om den ökar konverteringsgraden.

Vad skall ni förbättra för att öka er konverteringsgrad?

Låt oss på Wombit analysera hur ni kan förbättra er konverteringsgrad. Vid analys av er e-handelsplats jämför vi och tittar närmare på sakar som:

  • Hur konvertering skiljer sig mellan enheter(mobiltelefoner och dator)
  • Om konvertering påverkas av besökarens webbläsare (Chrome, Internet Explorer, Safari, Firefox)
  • Besökarens väg in till er e-handelsplats(söktrafik, annonser, länkar)
  • Övergivna kundkorgar
  • Mobilanpassning av er e-handel
  • Prestanda